Człowiek z chorobą Parkinsona pachnie piżmem.

W Gazecie lekarskiej  7.12. 2022 zaprezentowano artykuł Zapach Parkinsona.

Na tej podstawie opracowano test wymazowy pozwalający z 95% skutecznościa wykryć predyspozycje do choroby Parkinsona.

Bardzo rzetelne opracowanie problemu zapachu człowieka przedstawiła w autorka  videobloga emce (nie ma nazwiska)

pt.” Czy da się poznać chorobę po zapachu”

W filmie wspomniano o pielęgniarce Joy Milne. Prof. Perdita Barran (zajmująca się spektrometrią mas w Manchester Institute of Biotechnology na Uniwersytecie w Manchesterze- Anglia) i Joy Milne pracują nad sposobami poprawy diagnozowania choroby Parkinsona. Joy Milne to „super wąchacz”. Cierpi na rzadką chorobę, zwaną hiperosmią, która daje niezwykle wrażliwy węch.z nadwrażliwym węchem (hiperosmią), która zauważyła, że jej mąż wydziela silny,  stęchły (piżmowy) zapach potu. Podobny zapach zaobserwowała u pacjentów z choroba Parkinsona. gazowej potwierdziły, że pacjenci z tą chorobą w sebum wydzielają: ikozan, kwas hipurowy, oktadekanal. Zmniejszone wydzielanie z potem dotyczyło aldehydu perylowego.

Diagnostyka olfaktoryczna

Oprócz piżmowego zapachu w chorobie Parkinsona w prezentacji podano- zapach przy: zakażeniach Helicobacter pylori -stęchlizna z ust

infekcje intymne(upławy w grzybicy pochwy) grzy u kobiet – zapach ryb

gruźlica pachnie przeleżałym piwem

dur brzuszny – zapach świeżego chleba,

cukrzyca z ketoza – zapach acetonu

czerniak tresując myszy udało sie wykryć czerniaka w 87% przypadków

Autorka powołuje się na liczne Źródła:

Bushdid, C., Magnasco, M. O., Vosshall, L. B., & Keller, A. (2014). Humans Can Discriminate More than 1 Trillion Olfactory Stimuli. Science, 343(6177), 1370–1372.

Olender, T., Lancet, D., & Nebert, D. W. (2008). Update on the olfactory receptor (OR) gene superfamily. Human Genomics, 3(1), 87.

Drupad K. Trivedi, Eleanor Sinclair, Yun Xu, Depanjan Sarkar, Caitlin Walton-Doyle, Camilla Liscio, Phine Banks, Joy Milne, Monty Silverdale, Tilo Kunath, Royston Goodacre, and Perdita Barran, Discovery of Volatile Biomarkers of Parkinson’s Disease from Sebum, ACS Central Science 2019 5 (4), 599-606.

Niimura, Y. (2009). Evolutionary dynamics of olfactory receptor genes in chordates: interaction between environments and genomic contents. Human Genomics, 4(2), 107.

Porter, J., Craven, B., Khan, R. et al. Mechanisms of scent-tracking in humans. Nat Neurosci 10, 27–29 (2007).

D’Hulst, C., Mina, R. B., Gershon, Z., Jamet, S., Cerullo, A., Tomoiaga, D., … Feinstein, P. (2016). MouSensor: A Versatile Genetic Platform to Create Super Sniffer Mice for Studying Human Odor Coding. Cell Reports, 16(4), 1115–1125.

Gulbicki P., Skrzydlaci celnicy na londyńskim lotnisku, tydzień Smarz W., Możliwości wykorzystania pszczół miodnych w procesie wykrywczym, Kwartalnik policyjny 3/2018.

Krywko J., Pszczoły lepiej niż psy potrafią wykrywać narkotyki i materiały wybuchowe, Gazeta Wyborcza, 21 listopada 2013. Kokocińska-Kusiak A., Identyfikacja zapachowych biomarkerów czerniaka w moczu myszy, z zastosowaniem metod behawioralnych i analitycznych.

Nadulska, A., Borowicz, P., Psychofizyka węchu – zapach jako niewidzialny kod komunikacji społecznej, Psychospołeczne aspekty postrzegania zdrowia i urody, rozdział IX, WSSP im. Wincentego Pola w Lublinie; 2016.

Teodoro-Morrison, T., Diamandis, E. P., Rifai, N., Weetjens, B. J. C., Pennazza, G., de Boer, N. K., & Bomers, M. K. (2014). Animal Olfactory Detection of Disease: Promises and Pitfalls. Clinical Chemistry, 60(12), 1473–1479.

Jenkins, E. K., DeChant, M. T., & Perry, E. B. (2018). When the Nose Doesn’t Know: Canine Olfactory Function Associated With Health, Management, and Potential Links to Microbiota. Frontiers in veterinary science, 5, 56. https://doi.org/10.3389/fvets.2018.00056 McCulloch M., Jezierski T., Broffman M., Hubbard A., Turner K., Janecki T. 2006. Diagnostic Accuracy of Canine Scent Detection in Early-and Late-Stage Lung and Breast Cancers. Integrated Cancer Therapy 5:30-39.

Sonoda H., Kohnoe S., Yamazato T., Satoh Y., Morizono G., Shikata K., Morita M., Watanabe A., Morita M., Kakeji Y., Inoue F., Maehara Y. 2011.

Colorectal cancer screening with odour material by canine scent detection. Gut 60: 814-819. Jezierski, Tadeusz & Walczak, Marta & Ligor, Tomasz & Rudnicka, Joanna & Buszewski, Bogusław. (2015). Study of the art: Canine olfaction used for cancer detection on the basis of breath odour. Perspectives and limitations. Journal of breath research. 9. 027001.

Hackner, K., Errhalt, P., Mueller, M. R., Speiser, M., Marzluf, B. A., Schulheim, A., … Doll, T. (2016). Canine scent detection for the diagnosis of lung cancer in a screening-like situation. Journal of Breath Research, 10(4), 046003.

Farraia, M. V., Cavaleiro Rufo, J., Paciência, I., Mendes, F., Delgado, L., & Moreira, A. (2019). The electronic nose technology in clinical diagnosis: A systematic review. Porto biomedical journal, 4(4), e42.

Skowron M., Grabowska-Polanowska B., Faber J., Śliwka I., Zarys metod analitycznych w badaniach oddechu dla celów diagnostyki medycznej.