Brian Tracy „Droga do bogactwa”

Niedawno przeczytałem kolejną książkę Briana Tracy „Droga do bogactwa – rozpocznij podróż”. Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o. Warszawa 2010. Chciałbym zwrócić uwagę na kilka ciekawszych rad autora na temat prowadzenia biznesu.  Osobiście rady te są dla mnie bardzo pomocne w aktualnie wykonywanej noworocznej biznesowej analizie działalności naszego gabinetu. Najważniejsze przedstawię na stronie blogu „Złote rady”. Wprawdzie niektóre fragmenty książki znajdują się w innych publikacjach tego autora (prawie dosłownie cytowane) , ale jest tu wiele innych nowych rzeczy. Dla osób zapracowanych można polecić rozdział 9, który jest podsumowaniem książki. Książkę bardzo polecam. Warto ją przeczytać nawet kilka razy. Za biznes zabierają się często osoby bez żadnego doświadczenia i wiedzy. Stąd mówi się ,że nawet 80% nowych firm upada w pierwszych dwóch latach od ich powstania. Mając własne (ponad 15 letnie ) doświadczenie prowadzenie działalności gospodarczej znalazłem tu wiele praktycznych wskazówek, dzięki którym mógłbym uniknąć  własnych błędów w prowadzeniu firmy oraz spowodować jej znacznie większy i szybszy rozwój. Dlatego w recenzji zwrócę uwagę na te ciekawsze dla mnie aspekty.

„Podstawy sukcesu przedsiębiorcy” – „Najważniejsze jest działanie”

Autor przedstawia 21 zagadnień mających duży wpływ na sukces w biznesie

1. „Zdecyduj czego chcesz” – „Siedem kroków do osiągnięcia celu” i natychmiast zacznij działać

2. „Ustal, czy nadajesz się do tego by być przedsiębiorcą” (odwaga i odporność)

3.”Wybierz odpowiedni dla siebie rodzaj działalności” -„nic nie udaje się bez entuzjazmu”

4. „Dokładnie zidentyfikuj klienta”: „Sporządź profil idealnego odbiorcy” . Nowy produkt musi mieć przewagę w 3 obszarach – tańszy, szybciej dostarczany, łatwiejszy do dostania. + „Jak pojemny jest rynek?” (liczba i koncentracja klientów)

5.”Przeprowadź szybkie, tanie badanie rynku, zanim wydasz pieniądze.” : „Upewnij się , że rynek istnieje” + „Sprawdź jaki jest rynek” +zadaj sobie pytanie „Dlaczego ktoś miałby kupić ode mnie, a nie od kogoś innego?”

6. „Podchodź do biznesu strategicznie” –

a)” zadaj kluczowe pytania” – „co sprzedajesz- zdefiniuj pod kątem korzyści otrzymywanych przez klientów”. W całości przytoczę bardzo ciekawą opinię: ” Klienci biznesowi chcą w szczególności zwiększenia sprzedaży, niższych kosztów i wyższego zysku netto. Klienci indywidualni pragną sukcesu, wyższego statusu społecznego, popularności, wiedzy wpływu i siły. Większość ludzi chce prestiżu, akceptacji, poczucia własnej wartości, przyjemności i komfortu”

b) „określ swoją misję” c) „W czym jesteś najlepszy?” d) zidentyfikuj konkurencję”

7. „Opracuj biznesplan, zanim rozpoczniesz działalność” – „bądź realistą” . Dla mnie biznesplan zawsze kojarzy się z wojskowym powiedzeniem „Im więcej potu na poligonie, tym mniej krwi na polu walki” – czyli unikniemy wejścia w biznes z góry skazany na porażkę.

8. „Zrób wszystko, co możliwe by osiągnąć sukces”

9. „Unikaj popełniania błędów prowadzących do upadku firmy” – autor wymienia ich 7.Dla mnie osobiście bardzo ważne jest : „niewystarczający kapitał obrotowy” – ile firm dobrze prosperujących upadło, bo nie miało na czas gotówki na zapłatę podatków, rat kredytu – mimo, że klienci już odebrali towar, ale ociągali się z płatnościami.

10. „Pamiętaj o celu firmy”- wg autora „Prawdziwym celem firmy jest wykreowanie i utrzymanie klienta” Dopiero jego konsekwencją będzie zysk firmy.

11. „Skoncentruj się na pięciu głównych elementach marketingu” (produkt+cena+rynek+promocja+pozycjonowanie+reputacja)

12. „Skoncentruj się wyłącznie na sprzedaży”

13. „Nieustannie reklamuj swoje produkty lub usługi” – „Reklama powinna koncentrować się na jednej korzyści jaką otrzymuje klient” +””Reklama powinna być tak sformułowana , by jeden siedmiolatek, patrząc na nią mógł wytłumaczyć drugiemu siedmiolatkowi , co oferujesz i dlaczego jest to korzystne”

14. „Wykorzystaj internet do zwiększenia sprzedaży”

15. „Wykorzystaj zasadę”korytarza”” -podsumowując – zacznij działać , otwórz firmę, a drzwi sukcesu zaczną się same otwierać

16. „Zdobądź potrzebne pieniądze”- „Na co banki zwracają uwagę, rozpatrując wniosek kredytowy”

17. „Wykorzystuj technikę” po to, „by obsługiwać klientów lepiej, szybciej, taniej i łatwiej”

18. „Wykorzystuj każdą minutę” – Ten fragment szczególnie mi się podoba” „Czas jest twoim najcenniejszym zasobem”. „Nigdy nie ulegaj pokusie załatwiania najpierw drobnych spraw. Jako niezależny właściciel firmy możesz wybrać najważniejsze zadanie i realizować je, dopóki nie zostanie skończone” . „Podwój swoją wydajność ” – technika 5 kroków – listy zadań z nadanymi priorytetami A, B, C (zgodne z opcjami zawartymi w technikach PRINCE2 -MoScOW). Należy wyrobić w sobie „poczucie pilności. Działaj szybko i szybko reaguj na pojawiające się możliwości. Jeśli masz coś do zrobienia, rób to od razu!”

19. „Ucz się przez całe życie”

20.”Zatrudniaj powoli, zwalniaj szybko”- „Sukces w ponad 95% zależy od ludzi, których zatrudniasz”

21.” Stosuj siedem reguł na drodze do sukcesu” – m.in. Nigdy nie myśl o rezygnacji” – „Porażka nie wchodzi w grę”

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *